Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2020

Συζητώντας με τη Βιβή Μαρκάτου

 

Ερώτηση 1η: Ποιος/α είναι ο/η αγαπημένος/η σας εικονογράφος;

Β.Μ.: Καλησπέρα σας! Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση σας να συνομιλήσουμε μαζί απόψε. Μου αρέσει πάρα πολύ ο Τζιάνι Ροντάρι και ο Ρίτσαρντ Σκάρυ. Και οι δύο πρωτοπορούν στον χώρο δημιουργώντας ζωηρούς κόσμους επιστρατεύοντας το εξοχότατο όπλο της τέχνης μας... την φαντασία! Και οι δύο έφτασαν να συνεπάρουν το κοινό τους τόσο πολύ, που έργα τους πέρασαν στην μεγάλη οθόνη και άφησαν εποχή όπως ο ‘’Cipollino’’ αλλά και το ‘’O πολυάσχολος κόσμος του Ρίτσαρντ Σκάρυ’’ με τον αγαπημένο μου Χακλ. Για να είμαι ειλικρινής οι πρώτες μου επιρροές από την δουλειά τους ήταν μέσω των ταινιών κινουμένων σχεδίων που είχα δει και έπειτα από τα βιβλία τους που αναζήτησα και διάβασα.


Ερώτηση 2η: Ποιο είναι το πρώτο εικονογραφημένο βιβλίο που θυμάστε με νοσταλγία;

Β.Μ.: Μμμμ καλή ερώτηση! Δεν θυμάμαι το όνομά του αλλά εάν κάποιος το γνωρίζει θα χαρώ πολύ να μου πει ποιο βιβλίο είναι! Το ψάχνω χρόνια! Η ιστορία είχε να κάνει με έναν πορτοκαλί γάτο που ψάχνει το ιδανικό μέρος για εκείνον. Πηγαίνει σε διάφορα σπίτια από ένα σπίτι πολύ λεπτών και μιζερων ανθρωπων σε ένα άλλο ‘’τροφαντών’’ με πολλές λιχουδιές… για να καταλήξει εκεί που πραγματικά ανήκει. Σε ένα ζεστό σπιτικό με ένα όμορφο κουβάρι για να παίζει, ένα τζάκι και μια καλή κυρία να τον αγαπά και να τον φροντίζει. Αυτό το βιβλίο το είχα διαβάσει πολύ μικρούλα, περιμένοντας τον παιδίατρο να με εξετάσει. Μου είχε φτιάξει πολύ την διάθεση… Ήταν μια ιστορία που μου άφησε μια γλυκιά νοσταλγία. Χάρηκα που ο γατούλης βρήκε την οικογένειά του στο τέλος, το σπιτικό του. Δίνει ελπίδα στον κόσμο και στις καρδιές πολλών ‘’άστεγων’’ που προσπαθούν να βρουν το καταφύγιό τους και μια αγκαλιά να τους αγγίξει και να τους εντάξει κάπου, σε μια κοινότητα, σε μια οικογένεια. Κανείς δεν μπορεί να ζήσει μόνο του. Όλοι έχουμε ανάγκη από λίγη στοργή και αγάπη.


Ερώτηση 3η: Τι σας ώθησε να ξεκινήσετε την εικονογράφηση;

Β.Μ.: Σε μια παλαιότερη συνέντευξη που ρωτήθηκα είχα απαντήσει ο κόσμος μας. Όσο ποτέ άλλοτε έχουμε ανάγκη από παραμύθια, χρώματα και φαντασία! Ζούμε σε δύσκολες εποχές σε έναν υλιστικό κόσμο, όπου τίποτα δεν είναι δωρεάν όπου η εικόνα και ο καταναλωτισμός έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις ζωές μας. Ξεχνάμε να κάνουμε ένα διάλειμμα, να ονειρευτούμε και να ελπίσουμε. Τα παραμύθια γεννάνε στον αναγνώστη την ελπίδα πως όλα στο τέλος θα πάνε καλά, πως όλα θα είναι ευοίωνα. Έχουμε ανάγκη από θετική σκέψη όταν βλέπεις πόσο καταθλιπτική έχει γίνει ο κόσμος μας. Είναι μια διαρκής σκυταλοδρομία επιβίωσης και προσπάθεια να υπερβείς τον άλλον. Ένας στυγνός ανταγωνισμός που αλλοτριώνει τον άνθρωπο. Οφείλουμε να είμαστε ευγνώμονες για την καθημερινότητά μας, που ζούμε, που αναπνέουμε και που μπορούμε και θαυμάζουμε το μεγαλείο της ζωής… Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω πολύ τον μέντορά μου, καλό φίλο και συνάδελφο-εικονογράφο Πάρη Χαραλαμπίδη που μου πρότεινε να ασχοληθώ με την εικονογράφηση. Χωρίς την προτροπή του ίσως να μην είχα ξεκινήσει το ταξίδι μου από τόσο νωρίς. Σε ηλικία μόλις 20 χρονών είχα κάνει τα πρώτα μου 3 βιβλία! Και αυτό είναι τεράστιο βήμα για έναν πρωτοεμφανιζόμενο εικονογράφο. Πλέον, έχω πάνω από 30 τίτλους στο δυναμικό μου και πολλά έργα όπου είτε βοήθησα μερικώς με εικονογράφηση ή επιμέλεια εξωφύλλου είτε με σκιτσάκια.


Ερώτηση 4η: Πείτε μας λίγα λόγια για την εικονογράφηση του βιβλίου “Ο Διαμαντένιος & ο Χρυσαφένιος κοκκινολαίμης”;

Β.Μ.: Αυτό το βιβλίο είναι μία από τις πιο αγαπημένες μου δουλειές. Η ιστορία πραγματεύεται μια μικρή περιπέτεια με πρωταγωνιστές δύο κοκκινολαίμιδες. Η αποστολή τους είναι ξεχωριστή μιας και πρέπει να πραγματοποιήσουν τις ευχές πολλών παιδιών στον κόσμο… Μαζί με αυτά τα μαγικά πουλιά, τα ίδια τα παιδιά μοιράζονται τα δικά τους όνειρα και παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα υγείας που έχουν, παραμένουν με την ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο. Όταν διάβασα το περιεχόμενο αυτού του παραμυθιού, μου άφησε ένα ζεστό χαμόγελο στο πρόσωπο. Σχεδόν άμεσα κατάφερα να απεικονίσω ζωηρά τις φιγούρες των ηρώων της Αναστασίας Δατσογιάννη η οποία με αυτό το παραμύθι έκανε το ντεμπούτο της στο χώρο του παιδικού βιβλίου. Έστειλα τα προσχέδια στην Αναστασία και με λίγη περισσότερη χρυσόσκονη και μαγεία προερχόμενη από την όμορφη συνεργασία μας οι ήρωες απέκτησαν σάρκα και οστά και πέταξαν για να ολοκληρώσουν την αποστολή τους μέσα από τις σελίδες αυτού του βιβλίου. Εάν θέλετε να βοηθήσετε τους κοκκινολαίμηδες και εσείς, μπορείτε να αγοράσετε αυτό το όμορφο βιβλίο, που εκτός από ευπαρουσίαστο έχει ένα πολύ δυνατό περιεχόμενο που δεν θα πρέπει να λείπει από τις βιβλιοθήκες μας. Θεωρώ πως είναι από εκείνα τα βιβλία που βοηθούν στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης στα παιδιά μας.


Ερώτηση 5η: Πώς σας γεννήθηκε η ιδέα της συγκεκριμένης εικονογράφησης;

Β.Μ.: Η ιδέα δημιουργήθηκε καταρχάς από το ίδιο το κείμενο. Το ίδιο το κείμενο από μόνο του βάζει τις πρώτες γραμμές του πως θα μπορούσε να εικονογραφηθεί. Οι χαρακτήρες πιστεύω ότι δεν έπρεπε να δείχνουν ούτε πολύ ρεαλιστικοί αλλά ούτε και πολύ ΄΄καρτουνίστικοι΄΄. Η ιστορία είναι φανταστική ορμώμενη όμως από την καθημερινότητα. Ο Διαμαντένιος και ο Χρυσαφένιος είναι ένα βιβλίο που ναι μεν απευθύνεται σε παιδιά αλλά πιστεύω πως απώτερος στόχος ίσως είναι να ενεργοποιήσει και τους μεγάλους. Καλώς ή κακώς το αγοραστικό κοινό είναι συνήθως οι γονείς που αποφασίζουν το βιβλίο που θέλουν να διαβάσουν τα παιδιά τους. Σε θέμα εικονογράφησης ήθελα οι ήρωες να δείχνουν σαν κοκκινολαίμηδες αλλά να ξεφεύγουν λίγο από τις διάφορες προϋπάρχουσες μανιέρες. Μου αρέσει να σχεδιάζω πρωτότυπα κάτι που λείπει πολύ από τα σημερινά βιβλία, μιας και πολλοί προσπαθούν να αντιγράψουν τον άλλον προσπαθώντας να γίνουν αρεστοί και αναγνωρίσιμοι. Το καλό ίσως με εμένα είναι ότι δεν είμαι κάποιας συγκεκριμένης σχολής και έτσι στην πορεία της καριέρας μου κατάφερα να βρω το στυλ μου με λάθη και πειραματισμό. Έχω ακόμα πολλά πράγματα να μάθω αλλά η εικονογράφηση είναι ένα όμορφο ταξίδι δημιουργίας και διαλόγου με τον εαυτό μου, τον αναγνώστη, τον συγγραφέα αλλά και την ίδια την τέχνη!


Ερώτηση 6η: Πόσο χρονικό διάστημα σας πήρε για να ολοκληρώσετε την παρούσα δουλειά;

Β.Μ.: Περίπου έναν μήνα. Συνήθως μια εικονογράφηση θα μου πάρει περί τον 1 μήνα (από 15-28 μέρες) αλλά αυτό εξαρτάται από το είδος και την ποιότητα του σχεδίου, τον αριθμό των εικονογραφημένων σελίδων και την λεπτομέρεια. Ακούγεται πολύ τεχνική απάντηση αλλά περίπου κάπου εκεί κειμαίνεται. Θέλεις δεν θέλεις πρέπει να είσαι δημιουργικός και κάθε μήνα να μπορείς να ‘’παράγεις’’. Αυτό στην τέχνη δεν είναι πάντοτε εφικτό μιας και εξαρτάται πολύ από την έμπνευση και την δημιουργικότητα του καλλιτέχνη. Δεν μπορείς να ‘’παραγγείλεις’’ την Τέχνη. Για αυτό αρκετές φορές έχω πει όχι σε πρότζεκτς που θεωρώ ότι δεν μπορούν να με εμπνεύσουν. Διαλέγω ιστορίες που έχουν κάτι να πουν στον αναγνώστη αλλά και ιστορίες που θα μπορέσουν να πυροδοτήσουν την πένα μου. Είμαι πάντοτε στην ώρα μου, σε κάθε έργο που αναλαμβάνω. Βέβαια τίποτα δεν θα γινόταν χωρίς την όμορφη συμμετοχή του συγγραφέα στην φάση της δημιουργίας.


Ερώτηση 7η: Η εικόνα αποτελεί το ήμισυ μιας επιτυχημένης έκδοσης. Τι είναι αυτό που κάνει τους μικρούς μας αναγνώστες να καθηλωθούν μέσα από τις εικόνες ενός έργου;

Β.Μ.: Η προσωπικότητα και τα χρώματα! Μου αρέσει να δημιουργώ χαρακτήρες με προσωπικότητα και έντονα χρώματα. Τα παιδιά λατρεύουν τα έντονα και ζωηρά χρώματα, είναι από τα πρώτα πράγματα που κερδίζουν το μάτι σε ένα έργο. Έπειτα είναι ο χαρακτήρας ο οποίος κερδίζει την συμπάθεια τoυς.


Ερώτηση 8η: Πόσο εύκολο σας είναι να αποτυπώσετε τις εικόνες στον καμβά σας;

Β.Μ.: Χαχα! Και αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση! Πολύ δύσκολο θα έλεγα! Μου έχει τύχει να ακούσω από συγγραφέα ότι απεικόνισα χαρακτήρα ακριβώς όπως τον φαντάστηκε! Και αυτό είναι μία υπέροχη φιλοφρόνηση αλλά είναι πολύ δύσκολο πραγματικά να βρεις την χρυσή τομή. Να σχεδιάζεις έναν χαρακτήρα που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του συγγραφέα αλλά και να μπορεί να εκφράζει και εσένα ως καλλιτέχνη. Να είναι ‘’κάτι από σένα΄΄, κάτι δικό σου. Μου αρέσουν πολύ εκείνοι συγγραφείς που μπορεί να σου δώσουν μια γραμμή πως φαντάζονται την εικονογράφηση αλλά να μην είναι απόλυτοι. Πιστεύω ότι θα πρέπει να αφήνουν και τον εικονογράφο να δημιουργήσει όπως εκείνος φαντάζεται το έργο. Η σχέση συγγραφέα-εικονογράφου πρέπει να δημιουργεί έναν όμορφο διάλογο και όχι έναν μονόλογο του ενός προς τον άλλον. Πιστεύω όταν αυτό πετυχαίνεται τόσο η αποτύπωση της εικονογράφησης είναι ελκυστική και ανταποκρίνεται έξυπνα στο κείμενο αλλά και το κείμενο διανθίζεται και διακρίνεται χωρίς να χάνεται ή να κρύβεται από αυτήν.


Ερώτηση 9η: Τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες που θα μπορούσαν πιθανόν να γίνουν μελλοντικοί συνεχιστές της δουλειάς σας;

Β.Μ.: Ότι είναι ένα όμορφο ταξίδι σε καθαρή αλλά και σε φουρτουνιασμένη θάλασσα. Η τέχνη είναι καθαρτική για την ψυχή και αναζωογονητική. Να μην βλέπουν την εικονογράφηση απλώς σαν δουλειά αλλά και σαν λειτούργημα. Nα σκέφτονται ότι ο τελικός αναγνώστης είναι τα παιδιά και να προσπαθούν να τους δημιουργήσουν όμορφα συναισθήματα.


Ερώτηση 10η: Θα θέλατε να μας πείτε μερικά λόγια για το επόμενό σας βήμα;

Β.Μ.: Ναι ετοιμάζω μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία όπου θα εκδοθεί φέτος και μία ταινία κινουμένων σχεδίων που ανυπομονώ πολύ να ολοκληρωθεί! Αλλά δεν θα σας αποκαλύψω πολλά, θα αφήσω την φαντασία σας ελεύθερη! Μείνετε όμως συντονισμένοι και ετοιμαστείτε γιατί του χρόνου θα έχουμε πολλές όμορφες και ευχάριστες εκπλήξεις!


Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τη συνέντευξη που μου παραχωρήσατε! Εύχομαι κάθε επιτυχία σε κάθε σας έργο!!!





Η Βιβή Μαρκάτου είναι πτυχιούχος του τμήματος θεατρολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
απόφοιτος του Δ.Ι.Ε.Κ Λαμίας και πτυχιούχος του τμήματος Computer Animation στο University of Portsmouth της Αγγλίας. Επίσης είναι συγγραφέας και έχει πολλές πανελλήνιες διακρίσεις στον χώρο της ζωγραφικής και των κόμικς. Είναι επίσης βραβευμένη ραδιοφωνική παραγωγός υπό την αιγίδα της Unesco για ένα πολιτιστικό αφιέρωμα που είχε κάνει το 2009. Έχει συμμετάσχει σε λογοτεχνικές παρουσιάσεις βιβλίων και έχει σκηνοθετήσει πέντε παραστάσεις για το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
(2016) Ιστορίες του τόπου μας: Κιλκίς, Εκδόσεις iWrite
Λοιποί τίτλοι
(2020) Δατσογιάννη, Αναστασία, Ο Διαμαντένιος και ο Χρυσαφένιος Κοκκινολαίμης, Ελκυστής [εικονογράφηση]
(2020) Κανλή, Δέσποινα, Τύχη... ουρανοκατέβατη, Εκδόσεις Φυλάτος [εικονογράφηση]
(2020) Κανλή, Δέσποινα, Τύχη... ουρανοκατέβατη, Εκδόσεις Φυλάτος [εικονογράφηση]
(2019) Κωνσταντινίδου, Μαργαρίτα, Η μαμά Αλφαβήτα και τα γραμματο-παιδάκια της, Βεργίνα [εικονογράφηση]
(2019) Λουλοπούλου, Χρυσούλα, Μια νύχτα με τη γιαγιά στον ουρανό, Ελκυστής [εικονογράφηση]
(2019) Κανλή, Δέσποινα, Οι τρεις νεράιδες της Ονειρούπολης, Εκδόσεις Φυλάτος [εικονογράφηση]
(2019) Σπυριδοπούλου, Σπυριδούλα, Πολύκαρπος και Πολυξένη, Ίαμβος [εικονογράφηση]
(2018) Μουρίκη, Σοφία, Αστρόδενδρο, Βεργίνα [εικονογράφηση]
(2015) Κάββαλου, Στέργια, Και οι μέρες είναι εφτά!, Ιπτάμενο Κάστρο [εικονογράφηση]
(2015) Κάββαλου, Στέργια, Το αθώο ψέμα και η καθαρή αλήθεια, Εκδόσεις Σαΐτα [εικονογράφηση]
(2014) Ζωγραφίζω παρέα με τον Άκη τον Ντοματάκη, Ήρα Εκδοτική [εικονογράφηση]
(2014) Παπαρίζου, Έλενα, Η δημιουργία του κόσμου, Ήρα Εκδοτική [εικονογράφηση]
(2014) Μπαλαμώτη - Σπιτά, Πόπη, Καλημέρα Ήλιε, Βεργίνα [εικονογράφηση]





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου