Πέμπτη, 7 Ιουνίου 2018

Πρόσκληση παρουσίασης βιβλίου "Ιστορίες έρωτα, τρέλας και θανάτου"

Την Τρίτη 12 Ιουνίου, ώρα 22:00, στο πάντα φιλόξενο Polis Art Café, οι αφηγήτριες Εύη Γεροκώστα και Μάτα Κούρτη θα δανείσουν τη φωνή τους σε κάποια από τα εξαιρετικά διηγήματα του μεγάλου Ουρουγουανού συγγραφέα Οράσιο Κιρόγα, ενός από τους καλύτερους διηγηµατογράφους της ισπανοαµερικανικής λογοτεχνίας.
Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ουρουγουάης και του Ιδρύματος Μαρία Τσάκος, και εντάσσεται στο πλαίσιο του 10ου Ελληνο-Ιβηροαμερικανικού Φεστιβάλ ΛΕΑ (Λογοτεχνία Εν Αθήναις / Literatura En Atenas) που και αυτό με τη σειρά του συμμετέχει στην ευρύτερη διοργάνωση «Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου»!
«Πρώτη ύλη» για την παράσταση («αφήγηση παραμυθιών για ενηλίκους») που έστησε με πολύ μεράκι η συγγραφέας, μεταφράστρια και αφηγήτρια Εύη Γεροκώστα αποτελεί η έκδοση:
Οράσιο Κιρόγα, Ιστορίες έρωτα, τρέλας και θανάτου της σειράς microMEGA / Λογοτεχνία των εκδόσεων Ροές, σε μετάφραση και με εκτενές επίμετρο της Δήμητρας Παπαβασιλείου.
Για την έκδοση έχουν γράψει μεταξύ άλλων: librofilo, Πανδοχείο, Βακχικόν, culturenow κ.ά.
Θα χαρούμε να σας δούμε εκεί!



Horacio Quiroga
Διηγήματα έρωτα, τρέλας και θανάτου
Μετάφραση-Επίμετρο: Δήμητρα Παπαβασιλείου
Σελ. 160
Τιμή: 6 €
ISBN: 978-960-283-410-7

Από τις εκδόσεις ΡΟΕΣ, και στη σειρά «microMEGA / ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ», κυκλοφόρησε το βιβλίο Διηγήματα έρωτα, τρέλας και θανάτου, που αποτελεί μια επιλογή από την ομώνυμη συλλογή του μεγάλου Ουρουγουανοαργεντινού διηγηματογράφου Οράσιο Κιρόγα (1878-1937), η οποία και τον καθιέρωσε.

Πρόκειται για έναν κλασικό των λατινοαμερικάνικων γραμμάτων, ο οποίος φέρει επάξια τον τίτλο του πατέρα του ισπανοαμερικάνικου διηγήματος. Όπως ο Πόε στις Ηνωμένες Πολιτείες, έτσι και ο Κιρόγα στην (ισπανόφωνη) Νότια Αμερική ανέδειξε το διήγημα σε ξεχωριστό και αυθυπόστατο λογοτεχνικό είδος, το οποίο υπακούει στους δικούς του κανόνες. Τα διηγήματά του, μαεστρικά ως προς την εκτύλιξη της πλοκής, γεμάτα υπόγεια συγκινησιακή ένταση, καταλαμβάνουν εξαπίνης τον αναγνώστη με την παρείσδυση του απροσδόκητου, του αλλόκοτου, ακόμα και του φανταστικού στοιχείου στην κατά βάσιν ρεαλιστική αφήγηση, καθώς και με το αναπάντεχο φινάλε τους. Η θεματολογία τους, στην οποία κεντρική θέση κατέχει ο θάνατος, είτε με τη μορφή στυγερών δολοφονιών είτε ως αποτέλεσμα παράξενων ασθενειών και τραγικών συμπτώσεων, περιλαμβάνει επίσης τις πνευματικές διαταραχές και τις παραισθήσεις της τρέλας, τους νοσηρούς και αδιέξοδους έρωτες, αλλά και τον απεγνωσμένο αγώνα του ανθρώπου ενάντια στην πανίσχυρη φύση (εν προκειμένω, στην τραχιά και απέραντη αργεντίνικη πεδιάδα και, κυρίως, στο παρθένο τροπικό δάσος), που δεν είναι, εντέλει, παρά ένας αγώνας ενάντια στην ίδια του τη μοίρα.

Γεννημένος και μεγαλωμένος στην επαρχιακή πόλη Σάλτο της Ουρουγουάης, ο Κιρόγα έδωσε τα λογοτεχνικά του διαπιστευτήρια ως –περίβλεπτο– μέλος των μοντερνιστικών κύκλων τού Μοντεβιδέο και του Μπουένος Άιρες, για να τα παρατήσει όλα προς χάριν τού εν πολλοίς ανεξερεύνητου και αφιλόξενου δάσους της μεθοριακής επαρχίας Μισιόνες της Αργεντινής, όπου βρήκε το κατάλληλο περιβάλλον για να ζήσει και να γράψει. Έως το 1937, οπότε και έβαλε τέλος στη ζωή του κλείνοντας έτσι τον κύκλο των πρόωρων και τραγικών θανάτων που τον είχαν σημαδέψει, έγραψε διηγήματα όπου η ανησυχαστική ατμόσφαιρα και η αδιόρατη απειλή εκβάλλει συχνά στον τρόμο, σε μια προσπάθεια να ξορκίσει τα φαντάσματα που στοίχειωναν τον ίδιο. Πρόκειται ωστόσο για έναν τρόμο λανθάνοντα και υπαινικτικό, ο οποίος δεν εντοπίζεται τόσο στα εξωτερικά πράγματα αλλά πηγάζει από τον ίδιο τον άνθρωπο, από τη μοναξιά και την ανημποριά του, το πεπερασμένο των δυνάμεών του και τη διασάλευση της πνευματικής του ισορροπίας, ακριβώς όπως συμβαίνει στα έργα του λογοτεχνικού του ινδάλματος, του Έντγκαρ Άλλαν Πόε, στον οποίο ο Κιρόγα πίστευε, κατά δήλωσή του, «όπως στον ίδιο το Θεό».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου